Ankieta

Co sądzisz o naszej nowej stronie?


wyniki

"Kreatywne myślenie nie boli" - projekt

 

 

 

W poniedziałek 24.04.2017 uczniowie klasy IIE mieli okazję się przekonać, że nie straszne logiczne myślenie, przeliczanie i nieszablonowe rozwiązania.

Wychowawczyni p. Aldona Łasińska zaprosiła do naszej szkoły p. Pawła Kuźniewskiego z edukacji nieformalnej KUKŁA, który przygotował i przeprowadził zajęcia z „planszówkami”.

 

Rola gier planszowych w nauczaniu staje się tematem bardzo modnym. Planszówki są doskonałym sposobem na urozmaicenie standardowej lekcji i rozwijają te umiejętności, które wspierają myślenie matematyczne, strategiczne, planowanie i przewidywanie konsekwencji podejmowanych decyzji. Ponadto, gry planszowe wpływają korzystnie na rozwijanie wyobraźni przestrzennej, a także uczą logicznego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów.

 

Na początek p. Paweł zaproponował nam gry, które samodzielnie możemy wykonać mając w ręku kartkę papieru i długopis. Podsunął pomysł na urozmaicenie popularnych zabaw takich jak „kółko krzyżyk” czy „głuchy telefon”. Potem w grupach szukaliśmy odpowiedzi na zaskakujące pytania w starych książkach. Zabawa była ekscytująca, a odpowiedzi zabawne.

Po przerwie p. Paweł opowiedział nam krótko o grach, które przyniósł ze sobą, abyśmy mogli wybrać odpowiednie do zabaw w grupach.

Grając w planszówki niepostrzeżenie uczyliśmy się historii, geografii, matematyki, ćwiczyliśmy umiejętność czytania i pisania, zapamiętywania, liczenia, rozpoznawania kolorów i kształtów… ale przede wszystkim poznawaliśmy zasady współpracy w grupie i zdrowej rywalizacji.

 

Wybierając takie gry jak „Tajniacy”, „Dixit”, „Zwierzak na zwierzaku”, „Gorący ziemniak”, „Time’s Up!” uczyliśmy się uzasadniać swoje decyzje i pozyskiwać sojuszników, a czasem przekazywać informacje z użyciem słów kluczy.

Każda gra wymaga podporządkowania się określonym zasadom, wyznacza cele, określa granice. Gracze muszą przyswoić sobie panujące reguły i nauczyć się funkcjonować w ich obrębie, a przede wszystkim opanować sztukę radzenia sobie z niełatwymi emocjami. Gracze uczą się akceptować porażki i wyciągać z nich wnioski. Trzeba uważniej słuchać, wykazać się cierpliwością, ponieważ gry planszowe wymagają często skupienia i koncentracji.

 

Naszej zabawie towarzyszyły również emocje, śmiech, okrzyki i nawet nie zauważyliśmy jak szybko i przyjemnie minął czas. Kreatywne myślenie nie boli!

 

Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem gier planszowych odbyły się w ramach projektu „Planszówki z matematyką”, którego celem było popularyzowanie samego grania jako sposobu na wspólne spędzanie czasu, wolnego od przemocy i uzależnień. Uczestnicy projektu doskonalili swoje umiejętności komunikacji oraz budowania dobrych relacji z innymi. Mogli odkrywać swoje możliwości twórcze, a także kształtować umiejętności w zakresie radzenia sobie z emocjami. Jego celem było również budowanie postaw zdrowego stylu życia, wzmocnienie poczucia wartości u dzieci, rozwijanie funkcji poznawczych, intelektualnych i społecznych. Zadanie miało także wymiar integracyjny.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu finansowym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Olsztynku.